torsdag 14. januar 2010

Hvor mye betaler du i forsikring

Økonomi:
Jeg betaler nesten 14 000 i forsikring på to biler, et hus med innbo, uføreforsikring, barneforsikring og skade/uførforsikring. Reiseforsikring er dekket av jobb. Som jeg nevnte i forrige innlegg sendte jeg mail til forsikringsselskapet i går. De ringte meg opp igjen i dag og etter litt frem og tilbake fikk jeg ned forsikringen på bilene med 1500. Det tok meg fem minutter omtrent. Skremmede, så lite som skal til for å betale mindre.

Skal nå lage en oversikt over alt som skal sjekkes iløpet av året som mobilabonnemnet, bredbånd, forsikringer, abonnement på tv-kanaler, gjennomgang av blad vi abonnerer på, bankforbindelse og strøm. Noe mer jeg bør ha med? Si gjerne ifra.

Sa også opp et abonnement her en dag på et blad samboer har hatt i en årrekke. Da fikk vi et kjempetilbud om å betale halv pris i ett år fremover om vi ville ønske å være kunder igjen. Vi kunne benytte oss av tilbudet når som helst. Samboer ville ikke ha bladet og ikke har det blitt savnet heller. Nå kan det heller bli kjøpt på butikken innimellom og det er så sjeldent at vi ikke ville spare på noe kjempetilbud.

Trening:
Så har jeg vært på min første økt med aerobic. Det var litt over en times økt med styrke. Etter en halv time var jeg begynt å bli sliten. Det er ikke verst når jeg ikke har trent aktivit på to år og aerobic har jeg ikke trent på over tre. Måtte innse at jeg har mye å gjøre på styrkebiten, men det kommer, det kommer. Er strengt tatt veldig fornøyd for tiden. Jeg har ikke spist godteri og har gått ned to kilo siden nyttår. Har prøvd å lage en oversikt i forhold til hva jeg ønsker å være i juni og det ligger tjue kilo ned, så om det er for overambisiøst vil tiden vise. Men jeg vil heller ha noe å strekke meg mot enn et mål som er for enkelt og jeg gir fortere opp.

Matøkonomi:
Jeg har vært veldig bekymret for hvordan det skal gå med matbudsjettet når jeg skulle ned i vekt og spise annerledes. Vi har budsjettert med 1500 kr i uken i mat på husstanden. Forrige uke gikk det 1080 og var pangstart. Jeg hadde handlet mye tilbudsvarer som tannkrem, håndsåpe, oppvaskmaskintabletter og toalettpapir så jeg var sikker på at jeg hadde brukt mer. Denne uken har vi hittil handlet for 700 og har det vi trenger til resten av uken!

Jeg forstår ikke hvordan det har gått til. Selvsagt har jeg handlet mye på tilbud, men at det skulle bli så billig hadde jeg aldri trodd. Jeg har altså brukt 1780 på to uker. Det er godt under budsjettet og veldig bra. Det hjelper også veldig på at samboer ser at det nytter å spare inn på ting og tang nå. I begynnelsen var dette vanskelig å forstå da det virket som det kun var småbeløp vi klarte å spare hver måned. Etterhvert klarte jeg å spare litt mer i måneden og da jeg fikk ansvar for å handle begynte det å bli betydelig mye spart i måneden. Nå er det samboer som foreslår at vi ikke trenger handle mer denne uken og ikke jeg som må presse det igjennom. Vi har nok mat i både frys, kjøleskap og skap så vi klarer oss.

Rydding og vasking:
Et rom på loftet er ryddet. Vi har fått to store loppemarkedkasser som skal bort iløpet av kort tid. To bossposer med klær som ikke blir brukt som skal til fretex. Nå er det ryddig og oversiktelig på rommet og jeg er storfornøyd. Videre fungerer listen over hvem som skal gjøre hva hver dag glimrende. Nå vet vi hvem som vasker badet og at det blir gjort mandag, onsdag og fredag. Det er ingen som er sure fordi noen ikke har gjort det alle kunne gjøre.

Det ser ut til at det går veien akkurat nå, men jeg er innstilt på at ting fort kan snu. Derfor svever jeg ikke over bakken ennå, men har bena godt plantet på jorden til jeg er helt sikker på at ting går bra. Da skal jeg unne meg å sveve littegrann en liten stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar