onsdag 6. januar 2010

Hvordan gå ned i vekt på kort tid

Så var det tid for å summere opp litt på hvordan det har gått med vekt og mat. Iløpet av dette året har jeg satt meg fore å gå ned 30 kg. Jeg har klart det før så hvorfor ikke prøve igjen. Denne gangen uten å gå opp igjen formodentlig. Jeg anser å gå ned 30 kilo på et år som kort tid. Andre vil kanskje syns det er for lang tid.

Lørdag var planlagt som første offisielle snopedag, helt til i dag. I dag har jeg bestemt meg for å ikke spise snop i det hele tatt denne måneden. Så ser jeg hvordan det går og hvor langt jeg kommer. Klarer jeg tre måneder, et halvt år eller kanskje bare noen uker. Tror dette er mest riktig for meg da jeg før har prøvd å kutte ned til en dag i uken. Det som har skjedd da er at vi gjerne er på besøk hos noen med chips på bordet en dag i uken og det gjerne er en bursdag på søndag. Så da blir det tre dager med snop likevel. Ikke klarer jeg å regulere meg selv, det blir bare sånn.

Snop og godteri har jeg også brukt som belønning. "Nå har jeg vært ekstra flink, nå fortjener jeg, stakkars meg, jeg er syk etc". Dette må jeg bare slutte med, det gagner ikke meg i det hele tatt. Det er både uøkonomisk, ofte og usunt. Nå belønner jeg meg selv med å titte på episoder av serier jeg liker på tv, dvd, selv om jeg ville sett disse seriene uansett. Jeg prøver altså å lure meg selv på en annen måte enn før. Jeg gjør også andre aktiviteter som er hyggelige for meg. Eksempelvis går jeg en tur, gjør hobbyaktiviteter eller lager god og sunn mat.

Nå skal jeg prøve å kutte ut snopet her hjemme, så får vi se hvordan det går når vi er i bursdag og hos andre. Også får skal jeg se hvordan det gir utslag på vekten. Både gleder og gruer meg veldig når det gjelder dette valget. Om noen vil være med, si gjerne ifra, så er vi flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar